marți, 6 septembrie 2016

Andrei Gheorghe versus Pro FM

Nu prea am ascultat Pro FM în ultimii 15 ani. Este un post cu muzică comercială din clasa Kiss FM - Radio Zu - Radio 21 şi chiar dacă îmi plac întâmplător anumite melodii date pe post, nu e genul meu. Tot întâmplător, îmi plac anumite melodii de la Pink Floyd, dar cred că şansele de a asculta această trupă sunt destul de mici la Pro FM, chiar dacă aş asculta non-stop numai acest post de radio.

Sunt destul de "matură" ca să-mi amintesc de Pro FM-ul din 1996 sau anii imediat de după. A fost un eveniment când a apărut Pro TV-ul şi tot imperiul său media în România. Era printre primele experienţe ale românilor cu televiziuni şi posturi de radio comerciale, nişte ani de exploare pentru oamenii de media români. După un model care era deja de mult stabilit în occident, aceste posturi trebuie să obţină un rating cât mai mare, astfel primind mai mulţi bani pentru reclame. Nu primesc finanţare de la stat ca TVR şi Radio România Actualităţi, ci plătesc taxe.

Andrei Gheorghe lucrează la radio de peste 20 de ani. Cunoaşte aceste modele mai bine decât mine şi mulţi alţii. Totuşi, în anul de graţie 2016 a revenit în "sfera publică" cu ştirea că era cenzurat la Pro FM. Nu putea să spună pe post Pink Floyd, pensie, boală sau moarte. La prima vedere, pare o idioţenie să interzici astfel de cuvinte sau expresii. Andrei Gheroghe a fost persecutat pentru că era mai în vârstă decât colegii lui, probabil.

Dar apoi m-am uitat la topul Pro FM, unde pe primele poziţii se află artişti ca: Andra, Enrique Iglesias, Delia, Rihanna, Carla's Dream etc. Dacă oamenii care ascultă Pro FM preferă această muzică (că aşa au fost îndoctrinaţi de casele de producţie străine şi autohtone), în ce context să vorbeşti despre Pink Floyd?! Ceva de genul "Ştiţi, copii, pe vremea mea vinul se mai făcea şi din struguri, iar muzică era bună" altfel nu-mi explic cum te adresezi targetului.

Dacă eşti o persoană care iubeşte să facă radio şi să vorbească despre Pink Floyd, ai fi bine venit la Rock FM, mă gândesc. Dar stai, acest post de radio este de nişă, nu atât de mainstream, deci ai fi ascultat de mai puţini oameni atunci când aduci vorba de pensii, boli şi decese. Ai primi mai puţini bani deci. Vrei să beneficiezi de maşina de marketing care îţi aduce audienţă şi un salariu bun, dar vrei şi să spui ce te taie capul ca şi cum ar fi podcastul tău personal. Într-o lume ideală ar fi posibil. În realitate se pare că nu merge.

Nu spun că Andrei Gheorghe nu mai e relevant. Poate că o parte din cei care îl ascultau în anii '90 îl ascultă şi acum, plus alţii pe lângă. Dar suntem în alt mileniu, media are acum instrumente foarte bune pentru a stabili ce trebuie să spui şi să nu spui ca să te asculte cât mai mulţi şi în acest fel să faci profit maxim. Dacă nu-ţi convin regulile acestor capitalişti, fă-ţi propriul radio (online) unde pui muzică pentru gusturi alese şi vorbeşti pe marginea unor subiecte deprimante care sunt evitate altundeva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.