vineri, 12 august 2016

Gimnastica minţii. Exerciţiul 1: schimbă-ţi mentalitatea în privinţa relaţiilor

Există tot felul de teste psihologice pe care le poţi face, dar chiar daca sunt respectate şi populare, vei observa că rezultatele diferă în funcţie de starea ta de spirit în momentul respectiv. Astfel, dacă vrei să te cunoşti mai bine, poţi obţine un profil psihologic diferit de cel real.

Am să împărtăşesc un tip de test care e destul de simplu şi deci de încredere, pentru că în funcţie de rezultate poţi urma nişte sfaturi care cred că te ajută cu adevărat să ai relaţii sănătoase. L-am găsit în cartea "Mind Gym: Achieve More by Thinking Differently" de Sebastian Bailey şi Octavius Black.

Eşti de acord sau nu cu afirmaţiile de mai jos? Nu te gândi prea mult la răspuns.
1.  Cei mai mulţi oameni par să mă placă.
2.  Mă simt confortabil să mă apropii de alţii.
3.  Mă tem să fiu singur(ă)
4.  Oamenii nu sunt acolo de obicei, când ai nevoie de ei.
5.  Alţi oameni au tendinţa de a mă respecta.
6.  Mă simt confortabil să depind de alţii.
7.  Am tendinţa de a mă teme că partenerii romantici nu mă iubesc.
8.  Mi-e greu să am încredere în alţii.
9.  Mă bucur de relaţiile apropiate.
10. Mă tem că alţii nu mă apreciază aşa cum îi apreciez eu.

Cum calculezi rezultatul? Adună câte 2 puncte dacă eşti de acord cu afirmaţiile 1, 5 şi 10. Adună câte 2 puncte dacă nu esti de acord cu afirmaţiile 3 şi 7. Notează acest număr (trebuie să fie între 0 şi 10). Dacă rezultatul este 6 sau mai mare, însemană că te simţi bine în propria piele. Te consideri OK şi chiar o persoană bună. Dacă este 4 sau mai mic, nu ai o părere bună despre tine; crezi că există (multe) lucruri care nu sunt în regulă la tine.

Adună câte 2 puncte pentru afirmaţiile 2, 6 şi 9 dacă eşti de acord cu ele. Adună câte 2 puncte pentru afirmaţiile 4 şi 8 dacă nu eştti de acord cu ele. Notează acest număr (trebuie să fie între 0 şi 10). Dacă rezultatul este 4 sau mai mic, ai nevoie de dovezi că oamenii sunt buni (la ceva). Dacă este 6 sau mai mare, tinzi să crezi că oamenii sunt buni şi competenţi din oficiu, până la proba contrarie.

Acum combină cele 2 rezultate şi vezi în ce cadran te regăseşti.


Cadranul 1: ambele rezultate egale sau mai mari cu 6.

Oamenii cu această mentalitate au cea mai bună poziţie pentru a construi relaţii pozitive. Ei nu au nevoie să se schimbe, din acest punct de vedere.


Cadranul 2: primul rezultat mai mare sau egal cu 6, al doilea mai mic sau egal cu 4.

Aceşti oameni se comportă de obicei ca şi cum ar fi superiori. Toţi ceilalţi îi dezamăgesc constant. Aceste persoane critică pe toată lumea, simţindu-se izolate. Dacă eşti în acest cadran, nu laşi oamenii să se apropie de tine, aşa că altora le e greu să stabilească o relaţie cu tine.


Cadranul 3: primul rezulat mai mic sau egal cu 4, al doilea  mai mare sau egal cu 6.

Persoanele cu această mentalitate au senzaţia că atunci când relaţiile lor nu funcţionează, este din propria lor vină. Nu au încredere în ele însele şi lasă oportunităţile să treacă pe lângă, din această cauză. Dacă eşti în acest cadran, probabil îi pui pe ceilalţi pe piedestale, fiind foarte aspru cu tine.


Cadranul 4: ambele rezultate mai mici sau egale cu 4.

Aceste persoane nu au încredere de sine, sunt negativiste, pesimiste şi cinice. Din punct de vedere mental se află într-un loc trist şi nu este plăcut să fii în preajma lor. Ele nu ar citi astfel de articole cu sfaturi, pentru că nu cred că le-ar putea ajuta ceva să-şi recapete încrederea în omenire.


Dar există speranţe pentru cei care nu au încredere de sine şi/sau în alţi oameni, Ai făcut primul pas realizând că ai o problemă de percepţie a sinelui sau a celorlalţi. Iată 5 sfaturi pentru cei care nu se consideră OK:

1. Încurajează-te singur(ă). De exemplu, scrie pe o listă 20 de lucruri pe care le-ai făcut bine luna trecută. Alege din acestea 10 care sunt semnificative, de care poţi fi mândră.
2. Concentrează-te pe soluţii şi acţiune, nu pe probleme. Chiar dacă e ceva minor, vizualizează impactul pozitiv pe care îl ai, rezolvând o chestiune.
3. Fă ceva la care eşti bun(ă). Petrece mai mult timp în activităţi care sunt punctul tău forte. Scrie-le pe un post-it şi apoi gândeşte-te cum să-ţi reorganizezi viaţa cu noul program.
4. Ascultă laudele. Sunt oameni care te admiră, dar care nu fac acest lucru evident. De aceea trebuie să fii atent(ă) la semnale. De exemplu, un client poate fi genul care se plânge, dar dacă într-o zi nu face asta, e un semn de mulţumire, chiar dacă nu se declară în mod deschis satisfăcut.
5. Minimalizează prostiile. Aruncă la "gunoi" gândirea negativă. Experienţele neplăcute sunt doar temporare; dacă ai uitat ceva o dată nu înseamnă că nu niciodată nu poţi să ţii minte ceva important, dacă ai întârziat la o şedintă - asta nu te face o persoană nepunctuală.

...şi 5 sfaturi pentru cei care nu îi văd bine pe alţii - cred ca sunt foarte binevenite, pentru că majoritatea cărţilor de acest tip se concetrează pe (re)darea încrederii de sine, dar nu este suficient, fiindcă mulţi avem tendinţa să ne supraestimăm şi să dăm mereu vina pe ceilalţi când ceva nu merge:
1. Gândeşte-te la explicaţii alternative, atunci când comportamentul cuiva nu e aşa cum doreai. De exemplu, în loc să te gândeşti că a făcut un lucru rău intenţionat, închipuie-ţi că a făcut o greşeală.
2. Caută lucrurile bune. Toată lumea are calităţi, dar câteodată ele nu ies în evidenţă, deci fă un efort să le descoperi şi să le spui oamenilor ce-ţi place la ei.
3. Fii răbdător. Nu căuta pattern-uri de erori la alţii, aşteaptă să vezi ce poate face bine o persoană, înainte să pui o etichetă.
4. Coboară-ţi aşteptările. Dacă se întâmplă des să fii dezamăgit(ă), probabil ai aşteptări prea mari de la oameni.
5. Iartă. Dacă nu poţi aplica punctul 4, măcar încearcă să ierţi repede şi uşor. Astfel, nu vei uita un episod negativ, dar vei permite relaţiei să meargă mai departe.

Bonus-tip: câteodată oamenii apropiaţi nu vor ca tu să te schimbi, pentru că s-au obişnuit cu felul tău de a fi modest sau se amuză de glumele tale răutăcioase. Chiar dacă unora nu le convine, trebuie să realizezi că e mai bine pentru tine să arăţi că ai încredere de sine cât şi în alţi oameni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.