joi, 15 mai 2014

Navele cu vele vin în portul Constanța între 24 și 27 mai

Adornate
De obicei, nu scriu decât despre evenimente din București, dar dacă într-un alt oraș din țară are loc ceva foarte special, nu mă pot abține să nu recomand. Este vorba de o regată (competiție nautică sportivă) ce are loc anul acesta în Marea Neagră, trecând și prin România. Festivitățile de final ale competiției vor avea loc în portul Constanța, în perioada 24-27 mai, ocazie cu care oricine poate urca gratuit la bordul velierelor. Puteți citi mai multe aici, la secțiunea Info.

Termenul tallship se referă la navele de mari dimensiuni cu pânze, cum ar fi fregatele (spre deosebire de yachturi, care sunt micuțe). În trecut, ele erau nave de luptă, deținute de statul major al Marinei, dar din 1956 aceste vase sunt utilizate în concursuri pentru iubitorii de istorie navală. Acum, ele au un scop recreativ și social - de exemplu, se organizează petreceri la bordul lor - și nu sunt deținute numai de guverne, ci și de organizații non-profit, universități sau persoane fizice. 

Mircea
”Flota” tallship este compusă din nave ce provin din multe țări și este caracterizată de diversitatea dimensiunilor, materialelor sau culorilor de pe carene și de pe pânze. Pentru a uni într-o singură cursă nave atât de diferite există condiția ca ele să fie construite după planuri învechite, adică să aibă structuri de stâlpi și vele care au fost înlocuite în marina comercială și militară de navele cu motor, dar care constituie patrimoniul istoric mondial al navigației.

Acest tip de ambarcațiuni a rămas în vogă pentru navele-școală, cât și printre pasionații de nave de epocă, datorită farmecului lor deosebit. Pe mine mă duc cu gândul la ”Pirații din Caraibe”, care înfruntă mările și oceanele pe astfel de vase. Recent, a fost descoperită o epavă a unei veliere care este posibil să fie faimosa Santa Maria, nava cu care Cristofor Columb a descoperit America (sau Indiile de Vest). Totuși, este foarte dificilă conservarea lemnului unor astfel de nave legendare.


De aceea, multe nave de mari dimensiuni cu pânze nu sunt tocmai ”de epocă”, ci reproduceri fidele ale unor nave care au navigat până la sfârșitul secolului al XIX-lea. Acestea reprezintă mândria Marinelor din statele de apartenență. De asemenea, ele sunt folosite și în cinematografie, atunci când nu sunt înlocuite de imagini generate pe computer. Sper că informațiile obținute de pe Wikipedia v-au stârnit curiozitatea și că fotografiile sau videoclipul v-au făcut să vreți să vedeți live aceste bărci grozave.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.