marți, 18 februarie 2014

Copywriting la nivel înalt

Deja m-am obișnuit cu formulările pline de clișee ale publicității online. Am observat că pernele și pilotele își oferă întotdeauna ”un somn liniștit/ pufos/ odihnitor” și că vacanțele sunt mereu ”de vis”. Dar nicăieri nu mă amuz la reclame ca pe site-urile de reduceri.

Am întâlnit acolo diverse alăturări bombastice de cuvinte, ca: ”Găsește-ți inspirația cu accesoriul ideal” (ceas), ”Farmecul unei îngrijiri supreme” (manichiură), ”Recâștigă echilibrul sănătății tale” (analize medicale), sau ”O privire cât mai pătrunzătoare” (ondulator de gene), ”Desfătare pentru toate simțurile culinare” (restaurant) etc.

Totuși, acestea sunt ok față de altele. De exemplu, ”Îndrăznește să te transformi, să renaști” este îndemnul unei reclame la o ședință de consiliere psihologică / dezvoltare personală. Sigur, după o oră de discuții ești ca nou, total metamorfozat, de parcă te-ai fi reîncarnat.

O reclamă la un ceas conține expresia ”marca este lideră în Asia și India”. Trecem peste faptul că în limba română există doar lider, nu și lideră. Dar unde este India, dacă nu în Asia? Să fie oare un continent de sine stătător? Oricum, este o recomandare de mare valoare că ceasul se vinde bine în India, această Elveție a estului. Dacă o fi în est...

”Bruxelles, adevărata capitală a Europei”. Nu ca alte capitale impostoare și uzurpatoare, dar mai ales false. ”Simte-te bine în pielea ta!” mă îndeamnă o reclamă la epilat. Dacă mă simt bine în pielea mea, de ce să mă mai epilez?!

Cine a scris ”Momentele magice în ziua nunții” nu cred că era român, că formularea sună ca tradusă cu Google. Însă nu este vorba de scos iepuri din pălărie, ci de cursuri de dans pentru miri. ”Uimitoarea vioară muzicală pentru copii” este cu adevărat uimitoare - cine a mai auzit o vioară muzicală?

„Frumusețea părului tău contează cel mai mult” spune un coafor. Mai mult decât viața însăși. Chiar dacă mori, trebuie să ai un păr frumos. ”Câștigă un corp perfect conturat” zice un salon de remodelare corporală. Probabil se organizează o tombolă pentru acest lucru.

Sunt sigură că oamenii cumpără astfel de produse sau servicii pentru că și le doresc și prețurile sunt bune, nu pentru că au fost convinși de exprimarea lipsită de logică. Dar nu ar strica să citim reclame cu mai mult bun simț.

Un comentariu:

  1. Am vazut si eu de curand una in genul ”seteaza-ti ceasul dupa propria personalitate”. Adica il dai inapoi daca esti nostalgic si conservator sau inainte daca esti nerabdator :))

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.