miercuri, 18 septembrie 2013

Viața fără Windows

Credeam că o casă ”oarbă” este una fără ferestre, în genul bordeielor de pe vremuri, dar am aflat că e vorba de o casă tip vagon cu ferestrele dinspre stradă zidite. Sursa de lumină naturală este reprezentată de ferestrele care dau în curtea interioară, ceea ce nu este foarte diferit de apartamentul meu cu vedere în spatele blocului, unde se poate admira o superbă parcare în mijlocul căreia tronează o splendidă centrală termică.
Cum ar fi totuși traiul într-o casă lipsită total de ferestre, ca un buncăr? Unii ar accepta mai ușor această situație, alții nu. Îmi amintesc cum, într-un episod dintr-un serial, o deținută acceptă să dea informații (false) în schimbul unei celule cu fereastră și se sinucide pentru a nu se întoarce în celula ei fără geam. Dar cunosc destui oameni care se trezesc în timpul iernii ”cu noaptea în cap”, muncesc în cuburi unde nu văd lumina soarelui și se întorc acasă pe întuneric, fără să aibă o problemă cu asta. Ca și eschimoșii, s-au obișnuit.
Nu mi-e greu să-mi închipui cum se va desfășura săptămâna în care Cristina Bazavan va experimenta locuitul într-o casă cu ferestrele acoperite, căci am și eu perdele, draperii, jaluzele, deși zidul meu exterior nu e acoperit de reclame care să se vadă din mijlocul unei intersecții. M-aș simți ca prizonierii din mitul peșterii, o alegorie plina de metafore. Dar n-are rost să fac astfel de analogii.
Dezavantajele traiului fără ferestre nu mai sunt atât de mari acum că ne petrecem mai mult timp la calculator decât privind pe fereastră. Pe Internet poți vedea cum e vremea, ca să știi cum te îmbraci când mergi afară. Dar sunt și câteva minusuri importante. Primul care îmi vine în minte este risipa de energie electrică, mai ales în perioade ale anului în care ziua este lungă, inclusiv pentru folosirea aerului condiționat  - ca să schimbi aerul din camere. Al doilea ar fi de ordin estetic: e pur și simplu urât!
Însă cel mai important aspect negativ este, pentru mine, că nu vezi ce se întâmplă afară. Nici măcar un porumbel care-și face cuibul alături. Poate auzi un strigăt pe care îl interpretezi greșit, dinăuntru. De aceea, o sfătuiesc pe Cristina să iasă mult și des din casă; nu contează la ce ore, dar seara au loc evenimente interesante în aer liber. Aseară de exemplu, ar fi putut să vadă un tango flash mob la Fântână, pe care probabil l-a ratat. Așa s-ar fi convins că nu toți protestatarii care vor să salveze Roșia Montană sunt niște ”fanatici”.

2 comentarii:

  1. Spargem peretele si tot avem un geam, ecologic, natural, gratis si intra caldura vara si iarna frig. Nu imi place campania celor de la Gealan.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai zis bine, "urat" e cuvantul foarte potrivit!

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.