luni, 10 iunie 2013

Educatie, nu propaganda religioasa

Exista asociatii umanitar - seculariste care sustin renuntarea la ora de religie din curricula scolara. Este o urmare fireasca a faptului ca la noi, in scoli, se face mai mult indoctrinare decat educatie, in timpul acestei ore. In afara de rugaciunea pe care o spun cu totii in fata icoanei din clasa, copiii mai "afla" de la cate un profesor zelos ca, de fapt, soarele se invarte in jurul pamantului si nu invers. Ca sa nu mai vorbim de confuzia creationism - darwinism.
Obisnuiam sa fiu de acord cu acest punct de vedere, dar acum nu mai cred ca trebuie scoasa aceasta ora din curricula, pentru ca, asa cum s-a mai scris, este o ocazie pentru elevi sa invete mai multa istorie, dar nu doar din cauza asta. S-ar putea ca anumite lucruri sa se fi schimbat de cand am terminat eu liceul, dar ora de religie trebuie oricum reformata, in primul rand avand in minte ca nu toti romanii sunt ortodocsi.
Personal, am avut parte de profesori de religie bine pregatiti, care ne-au expus multe informatii despre alte confesiuni si religii (ce-i drept, tot monoteiste); asta m-a facut sa ma intreb, la un moment dat, daca nu este un simplu accident ca am fost botezata crestineste, fiind nascuta intr-un anume loc si timp, ceea ce mi-a ridicat intrebari ulterioare si uite asa am ajuns sa fiu atee. Pe de alta parte, multi conationali de-ai mei care nu au apucat sa faca ore de religie, pentru ca au fost scoliti in perioada comunista, sunt credinciosi, in mod paradoxal.
Deoarece pana in 1990 a fost exclusa educatia religioasa din scoli - nu stiu care era situatia inainte de al doilea razboi mondial - "dreptul" la educatie religioasa pare acum inalienabil pentru majoritatea romanilor, dar acestia ar trebui sa se intrebe daca nu cumva este in doza prea mare acest tip de educatie. Ea se preda din clasa I pana intr-a XII-a, in schimb exista cate un singur an de predare a logicii / psihologiei / economiei / filozofiei, iar materii ca sociologia sunt optionale doar pentru clasele de uman. De asemenea, poate ar fi bine sa se predea religia doar elevilor mai mari, de exemplu de clasa a VIII-a, in locul claselor primare unde copiii nu fac decat sa invete pe de rost "Inger, ingerasul meu".
Predata cum trebuie, aceasta ora ar putea aduce mai multa toleranta a elevilor fata de cei care au o religie diferita de a lor, ceea ce ar contracara anumite influente negative din familie. Acum exista posibilitatea ca parintii sa-si retraga copiii de la aceasta ora, ceea ce este justificabil avand in vedere ca profesorii sunt uneori habotnici. Dar poate nu ar mai fi nevoie sa recurga la acest gest daca ora de religie ar fi una in care se invata despre biblie si nu in spiritul bibliei. Nu mi se pare ceva rau ca un copil sa invete parabolele lui Iisus, in fond nu poti sa contrazici ceva daca nu ai minime informatii despre acel lucru.
Nu vom ajunge niciodata la obiectivitate totala in scoli. Niciun profesor, fie el de religie sau nu, nu este 100% neutru cand prezinta opiniile sale elevilor. Acest lucru devine si mai clar la facultate, unde anumite discipline, cum ar fi stiintele politice pot fi predate intr-un mod care spala creiere. Dar fiind vorba de scoli publice, trebuie sa incercam sa reducem aceste influente, pe cat posibil, deoarece unii elevi / stundenti sunt usor impresionabili.

Un comentariu:

  1. Iti dau dreptate in privinta religiei. Eu fiind unul dintre cei care nu a participat la astfel de ore. In tarile romane preotii aveau si rolul de mari invatatori - desi existau dascali - acestia erau sub atentia bisericii. Sa stii ca este un accident ca te-ai botezat crestineste fiindca nu tu ai dorit.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.