vineri, 29 martie 2013

Usability sau arta de a face navigarea usoara


Disclaimer
Acest material este copiat dintr-un document oferit ca curs gratuit. M-am gandit sa-l impartasesc pentru ca ar fi util pentru cei care doresc sa-si faca un site pentru afacerea lor. Este un articol lung, dar cel mai important lucru este, din punctul meu de vedere, ca un site sa fie intuitiv pentru oricine il foloseste, nu doar pentru cei care l-au conceput.

Ce este uzabilitatea si care este rostul ei

Uzabilitatea unui website (website usability) este un atribut multidimensional care masoara impactul unui produs web asupra utilizatorilor sai. In general, se refera la eficienta cu care un utilizator isi poate indeplini sarcinile si la satisfactia sa in timpul procesului (e usor de utilizat). Uzabilitatea trebuie considerata dintr-o perspectiva sistemica (si aici se include si hardware-ul, software-ul, documentatia, design-ul si toate componentele cu care utilizatorul interactioneaza). Uzabilitatea poate fi masurata prin prisma performantelor si a erorilor in raport cu acestea (putine erori = uzabilitate puternica) si prin prisma productivitatii (viteza mai mare, mai mare uzabilitate). Uzabilitatea poate fi masurata si subiectiv prin preferintele utilizatorilor (imi place, nu imi place) si prin caracteristicile interfetelor.
*** stabilirea etapelor si respectarea lor este foarte importanta in procesul de uzabilitate. Desi testarea usability apare doar la final, ea se bazeaza pe intreg procesul anterior.


Rolul uzabilitati in proiectarea web

Proiectarea web capata sub incidenta uzabilitatii o subordnare. Fata de utilizatorul sitului, din dorinta de a indeplini pe de o parte atat obiectivele de afaceri ale websitului (prin intalnire cererii cu oferta) cat si prin cercetarea dorintelor, nevoilor si a limitarilor utilizatorilor in interactiune.
Daca situl nu este folositor utilizatorilor, el nu va fi niciodata folosit. Ca sa il consideram folositor este necesar ca utilizatorii sa vina, sa citeasca informatie pe site, sa interactioneze cu ea si sa execute anumite actiuni. Indiferent de scopurile propuse de website in sine, acesta trebuie sa asigura un echilibru intre utilizatori si organizatie. Daca nu e interesant pentru utilizator, situl nu isi va indeplini obiectivele de business.
Cum cream un site care sa fie centrat catre utilizator ? raspunsul pleaca de la centrlizarea rasupunsurilor la intrebari care ti le adresezi tie ca organziatie si intrebari adresate echipei care dezvolta produsul web. Setul de intrebari (fisa) este urmatoarea :
*** Uzabilitatea trebuie sa imbine pefect ceea ce vrem noi , cu ce vor ei si cu ce avem la dispozitie
1. Definirea scopului si a viziunii sitului
- Care este scopul sitului?

- Care sunt obiectivele pe care trebuie sa le indeplineasca websitul
2. Dezvoltarea obiectivelor sitului
- Cum ati defini un site de succes pentru organizatia dumneavoastra?
- Cum arata un site de succes? Cum identificati cand sunteti de succes?
- Cum descrieti situl? Din punct de vedere al utilizatorului? Din punct de vedere al organizatiei?
3. Definirea audientei si a obiectivelor
- Cine sunt utilizatorii sitului ? (impartiti pe categorii)
- Cum ii descriem pe utilizatori (varsta, sex, educatie etc.)
- Cum vor ajunge ei pe site ? (nevoi, interese, scopuri)
- Unde si cum vor accesa ei situl (de la serviciu, de acasa etc.)
- Cum vor accesa situl ? (de la ce computer, pe ce rezolutie, ce viteza de internet, etc.)


***tendintele mondiale arata ca o mica parte din produse tin “capul” sitului. Restul sunt vanzari nisate, mulate pe utilizator. De aceea e bine sa ne gandim la toti inca de la inceput. Fenomenul se numeste LONG TAIL, denumit de inventatorul sau Chris Anderson.
4. Analiza si prioritizarea actiunilor pe site
- Ce vor face utilizatorii pe site? (ce actiuni vor intreprinde, cum trebuie acestea facute sa fie cat mai la indemana si ordonate dupa diverse criterii)
- Care din actiunile facute de utilizatori sunt CRITICE ca ei sa fie multumiti?
- Asemenea pentru actiunile IMPORTANTE, FRECVENTE sau VULNERABILE
- Care din actiuni sunt CRITICE pentru succesul organizatiei?
- Cat de des vor frecventa utilizatorii situl tau ?
- Ce ii va convinge sa se intoarca?
5. Determinarea obiectivelor masurabile prin usability
- Care din sarcini pot fi indeplinitee usor, cu minim de eroare (Eficienta)
- Care din sarcini pot fi indeplinite repde si eficient ? (Eficacitate)

- Care este nivelul de multumire dupa inchiderea sitului (Multumire)
6. Preferinte. Cerinte. Asteptari.
- Care e viziunea proprie in ce ar trebui sa faca situl ? Descrierea proiectului initial. Ce ar trebui sa includa proiectul ?
- Desemnarea pesoanelor de decizie in proiect si a fluxurilor.
- Exista constrangeri privind proiectul (culori, layout, altele). Exista modele de urmat ?
- Care e atitudinea sitului, atributele care il definesc si care e caracteristica principala
7. Necesitati. Resurse. Traininguri
- Studierea nivelului de accesibilitate (exista, la ce nivel, instrumente deja folosite sau testate)
- Determinarea resurselor umane actuale destinate sitului: autori, copywriteri, designeri, webmasteri
- Identificarea de catre departamentul de marketing a Mixurilor
8. Tehnic
- Necesitatile tehnice (servere, domenii, servicii)
- Necesitatile de dinamica (este situl dinamic, modul de constructie si actualizare a paginilor)
- Monitorizare
- Analiza SEO

Cand facem analiza de uzabilitate pentru un site trebuie sa avem deci in vedere :

  • planificarea sitului
  • colectarea datelor de la utilizatori
  • dezvoltarea de prototipuri
  • producerea de continut
  • testarea uzabilitatii pe utilizatori ( grup sau clienti)
Obiectivele analizei de uzabilitate pentru un site

Ce masuram ? Ce obiective analizam ?
Sunt cateva masuri ale uzabilitatii unui site din care cele mai importante ar fi :
- eficienta
- eficacitatea
- satisfactia
- usurinta de invatare
- memorabilitatea
- frecventa erorilor
Datele colectate au doua dimeniuni :
Una de PERFORMANTA: ce s-a intamplat in timpul testarii si a navigarii
Una de PREFERINTA: ceea ce crede fiecare in legatura cu situl
Putem aplica diverse obiective la nivel de
Site :
% din clienti sunt capabili sa gaseasca produsul
% din gazetari pot sa gaseasca comunicatele tale de presa
% din clienti pot sa rezerve rapid un bilet la avion
un angajat poate sa rezolve X taskuri pe ora pentru un client
Scenariu :
% din utilizatori gasesc articolul din meciurile Stelei in mai putin de 1 minut
% din utilizatori citesc un articol de astazi in mai putin de 5 minute
% din clienti isi vor rezerva biletul in mai putin de 10 minute
Pagina :
% din utilizatori gasesc linkul catre o alta pagina din site in 15 secunde
% din utilizatori sunt capabili sa recunoasca un element grafic in mai putin de 5 secunde
in cate secunde se downloadeaza pagina ?
Elemente
% din utilizatori vor sti sa foloseasca ordonarea alfabetica
% din utilizatori vor sti sa foloseasca meniurile
% din utilizatori vor sti sa faca selectie simpla sau multipla la butoane


Intotdeauna masuram:

  • Timpul
  • Acuratetea
  • Succesul Sarcinii
  • Satisfactia

Testarea uzabilitatii 

Testul de uzabilitate este similar testului la care este supus orice produs de pe piata. Se face un focus-grup, se dau anumite sarcini in timp ce dezvoltatorii softului si reprezentantii sitului iau notite. Un grup de utilizatori trebuie sa fie intre 8 si 12 participanti, in functie de cat e de mare este situl. In mare, raspunsurile la test trebuie sa serveasca la intrebarile :
- Sunt in stare utilizatorii sa indeplineasca sarcinile corect ?
- Daca da, cat de repede reusesc sa indeplineasca sarcinile si in cate clickuri reusesc sa o faca
- Evaluarea participantilor este una normala pentru un astfel de site?
- Cat de satisfacuti sunt la final ?
- Ce schimbari ar trebui efectuate ca sa fie mai usor de indeplinit sarcina ?
- Se face click din pagina in pagina sau se foloseste butonul de cautare ? Este bine plasata 
cautarea ?
- Ce cuvinte se cauta cel mai des ? Rezultatele cautarii sunt adecvate cu ce cauta utilizatorul?
Cel mai important este sa retineti cand testati uzabilitatea unui site ca testati situl si nu utilizatorii, sa va bazati mai mult pe performanta raspunsurilor si nu pe preferinte, sa implementati ceea ce invatati. 
Determinarea tipologiilor in functie de publicul tinta
Ce trebuie sa stim si sa invatam din experienta cu utilizatorii? In primul rand aceasta interactiune ne spune daca pozitionarea pe care am folosit-o este una corecta. Proiectarea unui site pentru utilizatori este primul pas inspre un site de succes. Putem sa banuim cam ce le-ar place insa pana nu orientam situl catre ei, facem doar presupuneri. Astfel noi trebuie sa identificam :
- nevoile lor de informare
- modul in care gandesc, actioneaza si se grupeaza
- asteptarile care le au de la un anumit site
- nivelul de cunostinte in raport cu materialul furnizat
- nivelul de experienta in web
- modul in care ei lucreaza cu informatia obtinuta, ce fac cu ea
Trebuie sa ii lasam pe utilizatori sa ne faca sa construim situl pentru ei. Insa asta trebuie sa se intample de obicei INAINTE ca acest site sa fie proiectat. Adunarea unor astfel de materiale este critica pentru un proiect.
Cum adunam informatii de la publicul tinta?
Test Uzabilitate: se poate face remote, la distanta, userii ii poti selecta de pe site. Se folosesc 1, maxim 2 utiliatori in acelasi timp, se noteaza comportamentul la sarcinile date. Poate fi formal sau informal, calitativ sau cantitativ.
Interviuri: se fac fata in fata, se observa in plus si mediul in care ei lucreaza, se poate dialoga si obtine informatie suplimentara.
Studii, Polls, Surveys: online, pot avea numar mare e raspunsuri, foarte bun pentru previziune si nu atat de bun pentru comportamente actuale, este automatizat in baza de date si prelucrat automat, poate fi sub forma de serie.
Focus Grup: Bun pentru asecte comportamentale privind asteptarile, dorintele, mai putin pentru testare. Avantajul ca sunt toti in acelasi loc si impartasesc ideile.
Beneficiile uzabilitatii sunt legate de:
Eficacitate
- cresterea ratei de succes
- reducerea erorilor la utilizator
- cresterea productivitatii
- creste usurinta in utilizare
- creste usurinta de a invata noi lucruri pe site
- creste increderea in sistem per ansablu
- creste satisfactia utilizatorului
- creste satisfactia muncii pentr cei de la site
- scad costurile de asistenta
- scad costurile pentru traininguri
In ce priveste costurile de dezvoltare pentru soft, singurul loc in car actioneaza uzabilitatea este in reducerea costurilor de mentenanta
In ce priveste veniturile potentiale acestea sunt legate de faptul ca :
- numarul tranzactiilor creste
- creste vanzarea de produse
- creste traficul
- se fidelizeaza cumpartorii
- sunt mai multi potentiali clienti
- creste cota de piata

Termeni si expresii, folosite in contextul uzabilitatii
- continut relational , comentarii, numar de linkuri pe pagina, taguri, breadcrumb, impartiri pe culori, follow up, taglines, header-footer persoanlizate, informatii timestamp, cautari avansate, ghidaj vizual, hot visual, logica web, modalitati de scriere. 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.