duminică, 24 martie 2013

Cum sa nu ai un orgasm literar (in e la x pasi) cu Liviu Alexa

Multi dintre noi stiu ca citesc o poezie buna pentru ca le-a spus profa de romana ca poetul sau poeta care a scris-o e bun(a). Proful macar a mers la o facultate de specialitate, deci a citit ceva critica, asa ca mai stie despre ce vorbeste. Dar majoritatea oamenilor nu mai citesc poezii dupa ce termina liceul - asta in cazul fericit in care le-au citit si atunci. Cei care mai citesc cate o carte, aleg de obicei un roman captivant, decat sa incerce sa descifreze lirismul unui tip care poate nu mai stie nici el ce voia sa exprime cand a scris un poem.
Pe de alta parte, in ziua de azi, cultura, desi mult mai libera, nu mai este finantata ca pe vremea comunismului, deci un scriitor se vede in situatia de a-si marketa opera. Ca la orice marfa, inainte de a lansa un produs pe piata, el trebuie testat. Asa se face ca un poet din Cluj, Liviu Alexa, a hotarat sa-si promoveze volumul cerand intai opinia cititorilor online. Si-au dat cu parerea deja cativa amatori, mai ales ca blogosfera musteste de poeti nepublicati. De ce sa intrebi un poet deja consacrat ce crede, daca prietenii ti-au spus ca poeziile tale sunt bune?! Si mie imi spune mama ca sunt frumoasa, dar pe motivul asta nu m-am inscris la vreun concurs de Miss.
Cu unul dintre "critici" sunt de acord, asa ca nu am sa repet ce a scris el aici. Cu deosebirea ca mie unele poezii imi amintesc de poeziile vechi ale lui Mircea Cartarescu, ceea ce e un compliment, desigur, caci el e acum o elita artistica (iar eu sunt o filistina). Nu are rost sa ne legam de culoarea copertei sau de pozele kitchioase care completeaza in mod stupid poemele, caci asta e doar forma. Continutul e important, iar referitor la el, parerea mea neprofesionista e ca mai trebuie lucrat inca vreo 10 ani, ca poetul sa pastreze versurile bune din cateva poezii si apoi sa le tipareasca, daca nu cumva intre timp tiparul va deveni desuet, ca si referintele la Facebook pe care le face acum poetul.
Iti trebuie curaj sa arati celorlalti cum vezi dragostea, dar poate si mai mult curaj sa accepti faptul ca poezia ta nu impresioneaza, decat poate neplacut. Ca sa inchei totusi intr-o nota pozitiva, am apreciat poezia "Singuri, dar impreuna - ars poetica" unde artistul se autoironizeaza - sper ca nu e vorba de falsa modestie.

din toate poeziile mele razbate un iz de cenusiu.
n-am scrisul luminos, imi zic dezgustati putinii cititori.
sunt sec si penibil, cu toate metaforele mele fortate precum
„strange-mi pumnii sufletului,
pe mine mie reda-ma”.
nici nu mai stiu ce sa scriu în poezia asta,
caci e o poezie fara rime
ce trebuie sa-mi umple si cartea, si viata...

E ok ca poezia sa iti umple doar viata personala, nu trebuie sacrificati copaci pentru asta.

6 comentarii:

  1. din ştiinţa mea, printre cronicile pe care le-am citit până acum şi sunt înscrise în concurs, autorii sunt doi poeţi, cu unul ai fost de acord, aşa cum de altfel ai precizat. ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. In acest "concurs de cronici" ce abia a inceput sunt inscrisi pana acum 12 bloggeri, din care inca unul (care a scris intre timp) are o parere proasta despre poezia lui Alexa http://mircea-tuglea.blogspot.ro/2013/03/vulvorbirea.html
    Ca scriem din cand in cand o poezie nu ne face neaparat poeti; poate si prietenii autorului sunt tot poeti in sensul larg.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt poeți consacrați, publicați...

      Ștergere
  3. eu unu, am luat in serios provocarea, am facut studiu pe carte, i-am citit-o, si i-am zis pe text. acum, nu acuz ca va aprecia o cronica pozitiva.
    eu nu sunt nici blogger, nici scriitor,
    dar nici amator nu sunt:) Punem Pariu? :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ca sa linistesc spiritele, nu vream sa spun ca niciun poet "de profesie" nu a criticat (pozitiv sau negativ) cartea, doar ca oricine poate sa-si dea cu parerea; nu prea mi se pare ok, pt ca multi scriu o cronica doar pentru posibilitatea de a castiga premiul cand de fapt nu prea ii intereseaza poezia.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.