luni, 26 aprilie 2010

Weekend update

Saptamana trecuta am fost la 2 proiectii de la Best (Festivalul International de Film de la Bucuresti) si la Sofisticat, expozitia pisiceasca europeana. Asta dupa ce, cu o saptamana in urma, fusesem la Next unde am vazut cateva filme scurte, din care mi-a placut doar El Encargado.

Cele doua filme pe care le-am vazut au fost Ierburile salbatice si Un om serios. Les herbes folles, un film frantuzesc care a primit premiul juriului la Cannes, a inceput promitator, dar spre sfarsit nu am mai inteles ce se intampla (sau mai bine zis de ce) si s-a terminat cumva...in aer, nu vreau sa stric cuiva eventuala placere de a-l vedea, dar nu-l recomand.
A serious man mi-a placut mai mult, desi este o comedie destul de trista si pe alocuri plictisitoare. Dar cred ca este printre putinele filme noi care merita vazute. Nici primul nici al doilea film nu erau in competitie, dar cei care au vizionat mai multe candidate mi-au spus ca premiile s-au dat pe drept.


Sofisticat a fost un concurs international felin, la care s-a putut dona conserve pentru animalele din adaposturi, caini si pisici. A fost foarte aglomerat si pisicutele in general dormeau in custile lor, nepasatoare fata de lume (tipic), asa ca nu le-am putut admira in toata splendoarea lor.
Am citit intr-o revista de istorie care se vindea acolo cateva lucruri interesante despre pisici. In primul rand, se pare ca in Egiptul antic erau atat de iubite incat la moartea lor, in afara de a fi mumificate, erau jelite si in semn de doliu oamenii isi radeau sprancenele. Cel care ucidea pisici putea primi pedeapsa cu moartea, de aceea se zice ca un soldat roman care a trecut cu carul peste o pisica a fost linsat de multimea furioasa.
La Cairo persista si azi traditia ca oamenii sa aduca cosuri cu mancare pisicilor din oras, ca urmare a islamizarii Egiptului. In toata lumea araba, povestile cu pisici le pun pe acestea intr-o lumina favorabila, de animale bune, probabil datorita utilitatii lor. Una din legende spune ca Profetul Mahomed si-ar fi taiat anteriul manecii ca sa nu deranjeze o pisica ce adormise pe el.
In schimb, in Evul Mediu european, pisica era considerata o creatura diabolica, de aceea era indelungata si astfel rozatoarele s-au inmultit ceea ce a dus la anumite epidemii (de ex Marea Ciuma a fost raspandita de sobolani).
Multe celebritati aveau pisici, printre care Mark Twain, care le dadea nume interesante ca Beelzebut, Satan, Sin, Zoroaster, ca si Hemingway: Crazy Christian, Alley Cat, Ecstasy etc. Mai putin credibil mi se pare faptul ca Richelieu, faimosul cardinal, avea o pisica pe nume Lucifer. Mai mentionez ca exista si in 10 Downing Street un Motan Sef, pentru care se cheltuiesc niste bani publici ai Regatului Unit :)
In loc de incheiere, un motor parcat langa pavilionul Romexpo unde a fost concursul de pisici, pentru ca acolo era si un fel de intalnire a motociclistilor din Europa de Est.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.