luni, 4 ianuarie 2010

Retelele sociale online din Romania

Continui cu studiile de piata de care am aflat la Marketing 360, pentru ca sunt utile cel putin pentru un vizitator :)

Acesta e pe online, dar facut tot de Daedalus, de data asta mai aproape, in septembrie. Se refera la nevoile si motivatiile utilizatorilor Twitter, Facebook si Hi5, cat si la oportunitatile pentru branduri ce decurg de aici.

Pentru cei interesati de cum s-a realizat aceasta cercetare calitativa, nu sunt disponibile date foarte concludente, ci doar ca au existat 3 faze:
- crearea a 6 bloguri active 5 zile unde userii si-au exprimat opiniile
- interviuri cu 6 experti din zona social media
- 3 focus grupuri cu userii fiecarei retele (barbati si femei intre 18 si 30 de ani din Bucuresti, care se logheaza cel putin de 2 ori pe saptamana).

La partea de rezultate, am sa trec direct la perceptiile userilor despre ei si despre userii altor retele.

1. Twitter
- pentru userii Facebook, cei de pe Twitter sunt indivizi cu o viata activa, pasionati de ceea ce fac, si care au ceva interesant de spus in real-time; Twitter este un lant trofic al informatiei
- userii Hi5 nu prea stiu nimic de Twitter (cum era de asteptat)
- pentru insisi userii sai, Twitter inseamna eficienta, cunoastere, oportunitati, fiind cel mai rapid mod de a transmite stiri cat si un mod de promovare personala: cel care transmite intai informatia capata putere.

Twiteristii sunt oameni pentru care e important sa fie mereu la zi cu informatia, astfel realizandu-se personal. La Twitter apelezi cand ai nevoie de o cunostinta de la un expert, cand vrei sa socializezi offline (tweetmeet) sau sa-ti faci ideile sa se propage (de ex prin linkuri la postarile pe blog).
Informatia de pe Twitter e directa si practica, deci simpla promovare de sine nu miroase a bine. Dincolo de socializare, Twitter a devenit un spatiu al serviciilor. Userii il folosesc in loc de instant messaging cat si ca feed RSS. Ce sa mai, e inventia de varf a deceniului trecut...

Ce se impartaseste pe Twitter?
- resurse si stiri interesante (nu numai pentru tine)
- noutati despre tine care s-ar putea sa-i intereseze si pe altii
- anunturi de joburi - mai mult caut decat ofer
- premii, promotii, oferte speciale pentru userii care dau RT
- intrebari de specialitate la care alti useri din acel domeniu raspund (ca o favoare)

E important sa stii ce se citeste pe Twitter (la ce se da RT) si nu tot ce se scrie! Pentru branduri, e bine de stiut ca pe Twitter sunt liderii de opinie si deci e important sa fie acolo; dar e si periculos daca nu comunica asa cum trebuie, pentru ca zvonurile rele circula mai repede decat cele bune.

In episodul urmator din Blogoenciclopedie, despre Facebook.

8 comentarii:

  1. Eu am facut parte din cei care au participat la unul din bloguri si la unul din focus groupuri:) A fost misto:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am facut parte din expertii intervievati...not :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Mulţam.... mulţam.....
    Aştept cu interes partea cu Facebook...... eu unul îl prefer.
    Keep on!

    RăspundețiȘtergere
  4. Urasc ideea de branduri! Suntem in spatiul virtual ca sa socializam daca chiar vrem asta, nu ca sa ne apara niste guru cu analiza traficului sub nas si sa ne explica ca si de ce socializeaza mai bine, pe ce loc sunt si cum le creste iq-ul.

    RăspundețiȘtergere
  5. @nd
    Fără branduri nu ştiu cum ar mai funcţiona lumea de azi. Drept e că, dacă ne permitem să "înţelegem" strict noţiunea de brand ca şi un tool corporatist... poate fi antipatic default.
    Dar eu unul nu îmi imaginez că m-aş descurca să cumpăr un litru de lapte dintr-un supermarket, de pe un raft umplut doar cu simple cutii albe pe care scrie cu Times New Roman de 12 "LAPTE".
    Brandul te ajută să te diferenţiezi. Laptele A e pentru tineri, pentru că XZY (şi aici intrăm în multă "literatură de specialitate" care stă în spatele brandingului), iar laptele B este preferat de către mămici de peste 30 de ani pentru că WQZ.
    Brandul este, înainte de toate, identitate. Şi când ne întâlnim pe stradă şi facem cunoştinţă ne declinăm fiecare identitatea - Salut .... eu sunt Cezar..... Salve.... eu sunt Decebal!
    Cât despre guru care fac analiza de trafic/utilizator... bine că o fac, pentru că studiile lor sunt foarte de folos pentru oricine vrea să-şi înţeleagă clientul/partenerul/targetul şamd. Eu unul n-aş vrea să merg cu undiţa la vânătoare de urs şi nici cu arcul la pescuit ştiucă.
    Pace!

    RăspundețiȘtergere
  6. Sorin si Nadia, se vede ca faceti parte din tabere opuse. Il inteleg pe Sorin ca are nevoie de aceste studii in munca lui, dar sunt de partea Nadiei: brandurile sunt simple constructe, ai putea sa consumi linistit orice produs fara nume.

    RăspundețiȘtergere
  7. Ce mai... e clar că sunt în minoritate. Dar e mai bine aşa, că "din opoziţie" poţi să ţipi mai tare! :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Mutumesc pentru informatii. Mi-a fost de folos acest articol.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.