miercuri, 18 noiembrie 2009

Greva de la Metrorex

Bucurestiul are de obicei un trafic ingrozitor. Zilele astea e mai rau de atat. Autobuzele sunt atat de aglomerate incat gripa porcina se ia si mai usor.
Cine sunt vinovatii, cei care (nu mai) lucreaza la metrou sau liderii lor sindicali sau...liderii politici din spatele acestora?

Evident, la cat de rare sunt grevele in tara noastra (cand ati auzit ultima data la despre o greva la noi, nu aia din 2005 de la Metrorex?) e clar ca ele provoaca discutii largi, mai ales in jurul politicului, pentru ca, nu-i asa?, e campanie electorala si pe deasupra criza guvernamentala.

Dar furia bucurestenilor se indreapta impotriva insusi conceptului de greva. Pentru ei, faptul de a face greva este ceva ilegal, imoral, macar ca nu ingrasa. Cu atat mai mult cu cat mass media vehiculeaza niste cifre menite sa-i instige pe locuitorii capitalei, referitor la salariile angajatilor de la Metrorex.

In primul rand, se vorbeste despre salariile medii, care includ salariile superiorilor. Un director poate sa traga foarte mult o medie in sus daca are salariul mult mai mare decat al subordonatilor. In al doilea rand, s-a vorbit despre salariile brute, iar oamenii au retinut ca ar fi vorba de cele nete.

Totusi am serioase dubii ca un angajat care castiga in medie 1600 de lei, de fapt, se gandeste sa-si convinga camarazii sa organizeze o greva, ca in filmele cu Jimmy Hoffa. Traim totusi in Romania, unde spiritul de initiativa e extrem de scazut. Deci si angajatii de la metrou sunt folositi, desi in folosul lor.

Dar, cine a mai fost prin Europa de Vest, in tari ca Franta sau Italia, sau cel putin urmareste stirile externe, stie ca o greva este un eveniment relativ frecvent acolo. In Occident nu se fac doar greve in sectorul public, cateodata si bancile sunt inchise, or nu putem zice ca cei din sectorul bancar au salarii mici. Pur si simplu castiga putin in raport cu dividentele pe care le iau actionarii.

Nu trebuie sa fii muncitor in uzina ca sa fii un sclav al angajatorului. Munca la birou poate fi si ea o forma de exploatare, dar romanul nu-si va revendica drepturile prin asociere, ci va prefera sa se planga de cei care il fac sa stea prea mult cu masina in trafic, eventual se va razbuna (in gand) pe cel care forteaza intrarea in tramvai.

Daca ar trai intr-o tara civilizata, ar vedea aceasta forma de protest ca pe ceva normal, dar romanii traiesc aici, unde sindicatele nu sunt ce trebuie sa fie, pentru ca sunt formate din aceiasi oameni ca si restul populatiei.

3 comentarii:

  1. Mie mi se pare ca ar trebui sa fie redistribuit fondul de salarii , adica sefii de la Metrorex au niste salarii nejutificate in raport cu restul angajatilor .
    La situatia financiara dezastruoasa a Metrorex au contribuit si achizitiile paguboase facute de Metrorex .

    RăspundețiȘtergere
  2. Achizitiile alea au fost probabil paguboase cu un scop. Stiu ei sefii bine platiti ce stiu.

    RăspundețiȘtergere
  3. buna,

    te rog sa arunci o privire pe blogul meu (www.questioare.com) si daca iti place adauga-ma in blogroll-ul tau cu numele Que Stii Oare?
    multumesc anticipat.

    o zi frumoasa sa ai,

    strumfita.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.