duminică, 16 august 2009

Afacerea Spiru Haret: toate-s vechi si noua toate



Ii multumesc Andreei ca mi-a semnalat acest editorial al lui Mihail Sebastian republicat in Observatorul Cultural. Sper sa aveti rabdarea de a-l citi integral, pentru ca este genial, si veti realiza ca nu este prima data cand in aceasta tara se vorbeste despre diplome false - dar nu asta e problema!

Sebastian a remarcat acum 74 de ani o problema a sistemului de invatamant (romanesc) care cu greu ar putea fi rezolvata si acum: nu conteaza ce fel de diplome scoate o scoala, elevii/studentii sunt din acest punct de vedere la fel de buni/prosti, cu alte cuvinte vor putea avea anumite profesii cu sau fara acea diploma. Cultura generala a unei persoane depinde numai ea, practic banii care se investesc actual in sistemul de invatamant sunt ca si aruncati...Nu fac decat sa prezerve un status quo.

Candva sustineam fervent ca statul are un rol crucial in educatie. Acum ma corectez: ar trebui sa aiba, dar nu stie ce sa faca. Faptul ca noi aratam cu degetul spre politicieni nu rezolva fondul problemei, care este probabil imposibil de rezolvat. Asa ca poate ar trebui sa privim problema din alte puncte de vedere.

De exemplul, eu ma intreb de ce m-as simti superioara unui absolvent de la Spiru Haret, cu diploma mea de licenta de la o facultate de stat acreditata? Corect, eu nu am platit aceasta diploma, eu am dat examene reale pentru care m-am pregatit cu adevarat. Dar daca stau sa analizez mai bine, si pregatirea mea a fost superficiala, un student de la Spiru Haret poate foarte bine sa fi citit mai multe carti care nu sunt in curriculum dar din care a avut mai mult de invatat.

In plus, eu sunt printre cei care mai dau pe la cursuri, dar am o diploma echivalenta cu a unor colegi care trec prin scoala ca gasca prin apa. Ei de ce ar fi mai presus, diploma lor nu e tot o ipocrizie, in afara de faptul ca apare numele altei institutii pe ea?

Iar in final, eu si colegii mei care au trecut anul cu chiu cu vai, cu cei care au terminat facultati particulare si inclusiv cu cei care au ceea ce se cheama diplome false, suntem egali cand ne cautam de lucru si cand muncim efectiv intr-un loc sau altul.

5 comentarii:

  1. E nedrept sa credem ca studentii de la facultatile particulare si-au cumparat o diploma- despre orice facultate ar fi vorba. Peste tot sunt studenti geniali, mediocri si foarte putin dotati-valabil si in cazul profesorilor.
    Mi se pare o campanie impotriva universitatilor private. In alte state, e un titlu de onoare sa fii absolvent al unei universitati private cu traditie. La noi, pare sa fi devenit un pacat.
    Daca chiar n-am mai politiza invatamantul ar fi ok...

    RăspundețiȘtergere
  2. La noi, universatile private au o traditie scurta si proasta...dar nici cele de stat nu mai sunt ce-au fost candva...

    RăspundețiȘtergere
  3. la noi invatamantul e in groapa. ca e de stat, ca e particular, tot o apa si-un pamant...

    RăspundețiȘtergere
  4. cum le stii tu bre vecina pe toate.. ca un om mare :))

    RăspundețiȘtergere
  5. @anonim bre, pe toate mai putin cine esti matale :)

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.