vineri, 19 iunie 2009

Blogosfera fata de restul sferelor


Am incercat sa observ anumite caracteristici ale blogosferei, cel putin ale celei romanesti. Teoretic, chiar daca nu toti oamenii au blog, cei care au ar trebui sa reprezinte un esantion si daca citesti suficiente bloguri, e ca si cum ai cunoaste lumea, fara sa iesi din casa. Dar aceasta teorie a mea era gresita.
Trecand peste faptul ca nu toata lumea are calculator si conexiune la Internet, ceea ce face bloggingul dificil, m-am intrebat de ce au anumiti oameni blog si altii nu. Sunt multi cei carora le permite timpul sa scrie din cand in cand cate un post, dar pe putini ii intereseaza sa faca asta.
Daca ne uitam la tematica blogurilor, majoritatea sunt personale, si explicatia mea este ca cei mai multi bloggeri sunt foarte tineri, si practic nu prea au ce impartasi decat ce li s-a mai intamplat, ce muzica (mai noua sau mai veche) asculta (iar in cazul fetelor, ce sentimente mai incearca). Nu generalizez, sunt si adolescenti cu bloguri bune, dar poate am trecut eu de varsta la care as gasi ceva interesant in postarile lor.
Desigur, gusturile nu se discuta. Dar subiectele blogurilor se pot discuta. De exemplu, daca vreau ca cititul unor bloguri sa nu fie pur distractiv, ci sa invat ceva, am doua sanse: ori sa invat despre IT, ori despre comunicare si orice domeniu legat cumva de vanzare (marketing, PR). Este simplu: oamenii pasionati de calculatoare cat si cei care folosesc acest instrument online mai nou in munca lor, au sanse mai mari sa bloguiasca.
Cati medici, avocati, bancheri, ingineri, ofiteri de armata, etc cunoasteti care sa scrie bloguri unde vorbesc despre profesia lor? Eu stiu foarte putini, desi poate m-ar interesa ce ar avea de spus unii dintre ei, sau daca nu pe mine, macar pe altii din domeniile respective. Desi exista portaluri de sanatate, legislatie, finante s.a. foarte vizitate, blogurile se mentin in alte categorii, cel putin cele de top.
Deci, nu numai ca nu regasesc "toata lumea" in blogosfera, dar nu regasesc nici toata lumea de pe internet. Poate exista o explicatie, si anume ca oamenii s-au invatat cu ideea ca intra pe bloguri din alte motive decat pentru a se informa in legatura cu ce ii intereseaza de fapt. De exemplu, pentru a citi o parere si a o contrazice, eventual.
Ma intreb daca starea blogosferei de astazi reflecta ce se cere sau daca bloggerii au format aceste "reguli".

8 comentarii:

  1. nu stiu daca boggerii formeaza reguli. cred, mai degraba, ca blogosfera e fara reguli, blogosfera nu e un mediu foarte stabil, nu isi cunoaste toti interlocutorii, deci e un teren cu nisipuri miscatoare...

    RăspundețiȘtergere
  2. da, dar mai devreme sau mai tarziu si haosul este standardizat cumva. daca chiar te chinui sa pui in categorii, raman putine bloguri pe dinafara.

    RăspundețiȘtergere
  3. contact - bine punctat, tot ajungem la necesitatea unei oarece organizari. cat despre intrebarea de ce unii au blog si altii nu...nu stiu altii ce zic, dar eu mi-am dorit asta de cativa ani buni, doar ca timpul chiar nu mi-a permis decat sa citesc alti bloggeri din domeniile mele de interes (nu bloggerii la moda!). multi dintre colegii mei jurnalisti (unii chiar foarte cunoscuti) si-ar face blog dar inca nu stiu cum (nu ma refer la partea tehnica ci la gestionare in general). deci 2 cauze...

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt foarte putini bloggeri medici, avocati, bancheri, ingineri, ofiteri de armata, care scriu despre meseria lor , pentru ca ei considera ca nu au ce sa scrie despre profesia lor , si nici nu se pricep sau nu vor sa faca asta !

    Eu de abia astept sa apara inca un val al ziaristilor cu blog , ca sa se mai schimbe blogosfera , pentru ca pana acuma in blogosfera se practica un pupincurism feroce , si blogerii veterani sunt disperati de aparitia noului val de bloggeri care au ceva de spus si nu traiesc din bloging !

    As putea sa-mi fac blog de contabilitate , dar nu vad de ce le-as spune altora mura in gura ce si cum , deoarece eu am invatat meserie si citesc toate modificarile aparute in domeniul meu , iar asta imi consuma mult timp , care costa bani !

    RăspundețiȘtergere
  5. @nadia dincovici
    este foarte bine ca citesti ceea ce te intereseaza pe tine si nu pierzi timpul cu prostii. cred totusi ca merita sa investesti timp intr-un blog deoarece ca jurnalist asta a devenit o necesitate si iti va prinde bine. colegilor poti sa le spui ca nu este deloc complicat sa gestioneze un blog, trebuie doar sa se organizeze putin ca sa aiba de ex un post pe zi. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. @romania inedit
    ai dreptate, dar cum se face ca sunt atat de multi itisti/marketeri care au ce scrie despre meseria lor? eu consider ca nu e vorba de profesionalism, ci doar ca unele joburi (mai ales in informatica) au o anumita "mentalitate" care te incurajeaza sa tii un blog.
    sunt de acord cu tine ca pana acum blogosfera romaneasca nu a produs prea mult dar urmeaza ca anumiti jurnalisti(si alti oameni care au ce spune) sa constientizeze existenta si utilitatea acestui instrument.
    in legatura cu blogul tau de contabilitate, daca vrei sa ti-l faci, cred ca solutia este sa nu spui totul, ci doar sa dai anumite informatii care fac sa se vada ca "stii meserie" si in felul acesta poti atrage clienti. de ex spui anumite lucruri gratis dar altele in schimbul unui tarif.succes!

    RăspundețiȘtergere
  7. Stefania , eu nu ma plang de lipsa clientilor !
    Nu mi-as face un blog de contabilitate , pentru ca eu cred ca un blog trebuie sa contina si ceva informatie , in afara balariilor care sunt postate de blogurile de contabilitate !

    Daca as fi avocat , mi-as face un blog de avocatura , in care as baga diverse pareri sau diverse spete , si ar fi interesant !

    RăspundețiȘtergere
  8. Stefania - ai dreptate, si eu cred că mai toți ziariștii ar trebui să aibă un blog, chiar recunosc că fac și oarece lobby în privința asta, în rândul colegilor care ar avea ceva de spus-și nu sunt puțini deloc. Majoritatea colegilor mei au însă un program feroce, care nu le lasă timp nici măcar să comenteze. Presa noastră pare să fi devenit un fel de Canal Dunăre-Marea Neagră, din păcate fără a ști exact și care va fi rezultatul construcției.
    Cât despre motiv - scriam recent, I have nth. to say-you should blog about it! Dar lucrurile funcționează in blogging ca și în rețelele sociale- știi de ce îl faci. Personal blog, political blog, networking etc... Avem loc cu toții pe web.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.