joi, 30 aprilie 2009

Tehnologia, mama totalitarismelor


În general sunt o entuziastă a noilor sau chiar vechilor gadgeturi, doar tehnica modernă ne face viaţa mai uşoară şi deci mai frumoasă. Totuşi când ajung să primesc pe mail oferte de liesdetectors, fie acestea adevărate sau false, mi se pare că mai bine ne-am duce înapoi în peşteri.

Nu sunt o persoană care îşi preţuieşte intimitatea de parcă ar fi ceva sacru, cum fac unii. Din contră, sunt pentru transparenţă, şi nu mă deranjează că există camere de luat vederi în spaţiile publice, e un preţ plătit în schimbul siguranţei. Dar mă întreb de ce sunt oamenii atât de intrigaţi când vine vorba de acţiunile autorităţilor ex Big Brother în UK şi nu de faptul că ne spionăm unii pe alţii, în privat.

Faptul că putem cumpăra pix cu cameră si microfon incorporate, soluţii de urmărire a telefonului mobil şi a computerului mă face să cred că trăim într-o lume în care încrederea nu-şi mai are locul. La serviciu se urmăreşte ce scrii pe mess, acasă partenerul îţi citeşte sms-urile, şi asta după ce de-abia ai scăpat de părinţii cu care locuiai şi care ridicau încet receptorul celuilalt telefon fix ca să te asculte (pentru generaţiile mai vechi).

Stau şi mă întreb, oare dacă ştim cu toţii că vom fi prinşi cu minciuna, ne vom resemna şi vom face totul aşa cum trebuie (chiar dacă asta nu e adevărata noastră natură) sau vom găsi noi moduri de a ne păcăli unii pe alţii? În ambele cazuri mi se pare că aceste obiecte (de altfel ilegale) sunt inutile: nu îţi trebuie de ex un partener de afaceri care joacă un rol doar pentru că se simte prins; mai devreme sau mai târziu va şti cum să te fenteze.

Ce ne lipseşte este prietenia autentică.

3 comentarii:

  1. Am probleme cu cititul emailurilor de catre alte persoane (prieten,mama, etc), motiv pentru care nimeni nici nu incearca asta. Neavand nimic de ascuns, le arat daca exista suspiciuni dar nu permit sa fie citite inaintea mea sau fara stirea mea.

    RăspundețiȘtergere
  2. nu ma deranjeaza camerele de luat vederi din spatiile publice atata timp cat sunt pentru siguranta mea, tot asa cum nu ma deranjeaza noul timp de pasaport. eu una n-am de ascuns nicio infractiune. insa, bineinteles ca nu-mi place ca cineva (parinti, prieten, sot) sa-mi citeasca sms-urile sau emailurile. asta deja e alta treaba:).

    RăspundețiȘtergere
  3. asta ma gandeam si eu, ca un tip de pasaport e impersonal si nu e atat de intrusiv ca faptul ca cei "dragi" te monitorizeaza fara permisiunea ta. pana la urma regimurile de teroare nu ar fi posibile fara tradarea prietenilor buni si chiar rudelor apropiate.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.