miercuri, 11 martie 2009

Preconcepţii


Când vezi 2 oameni în autobuz, îmbrăcaţi ca nişte muncitori, la ce televiziuni te-ai aştepta să se uite? Ei bine, am asistat la o discuţie între două astfel de persoane, iar un bărbat îi spunea celuilalt că se uită pe National Geographic, Wild şi History. Evident, nu pronunţa bine, dar se înţelegea. Celălalt a răspuns că se uită şi el, dar că preferă emisiunile scurte care prezintă subiecte diverse, nu seriale cu episoade lungi (documentare).

Mă gândeam, câte lucruri ne leagă de oameni pe care îi considerăm diferiţi. În loc să căutăm ce avem în comun, suntem obişnuiţi să-i punem pe ceilalţi în categorii care îi diferenţiază de noi. Aş fi fost înclinată să cred, datorită statisticii, că am aceleaşi preferinţe la tv cu o persoană care îmi seamănă, dpdv al varstei, genului etc nu cu un astfel de bărbat. Dar aşa cum am observat şi altă dată, cercetările de piaţă nu numai că nu iau în calcul excepţiile de la regulă, dar simplifică lucrurile extrem de mult.

De exemplu, încă se mai pleacă de la principii care erau valabile acum să zicem 50 de ani, eventual în alt spaţiu geografic. În încercarea de a găsi o metodă care poate fi aplicată în marketing, nu se mai repetă studiile, ci se iau de bune aceleaşi prejudecăţi despre ce vor femeile, ce vrea clasa muncitoare etc.

Dacă stau să mă gândesc mai bine, în reclame, femeile care îmi seamănă fizic sunt prezentate în roluri care nu mi potrivesc. Oare voi ajunge să mă identific cu ele pe baza asemănării fizice şi îmi voi crea o imagine despre ce este dezirabil în viaţă pe această bază? Cred că nu sunt atât de influenţabilă, dar altele or fi. Apropo de asta, chiar toate actriţele care joacă roluri de soţie şi mamă trebuie să fie brunete? Femeile blonde nu se căsătoresc niciodată, rămân toată viaţa bombe sexy?

Ca advertiser, ţii seama de targetul tău şi de ce crezi tu că vor oamenii să vadă. Dar dă-o încolo de treabă, chiar nu e loc de noutăţi, chiar trebuie să variezi mereu aceeaşi temă? Online-ul prezintă posibilităţi de inovare, mai ales în varianta 2.0, dar (din păcate) strategiile tradiţionale îşi vâră coada şi aici...

2 comentarii:

  1. e adevarat, exista multe preconceptii care se perpetueaza de la o generatie la alta. mai ales in publicitate se vehiculeaza clisee. nici eu nu ma identific cu personajele care apar in clipurile publicitare. adevarul e ca stereotipurile sunt bariere care ar trebui sa cada.

    RăspundețiȘtergere
  2. si eu as vrea sa strang intr-un loc toate cliseele si sa le dau foc.

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.